FANDOM

Spew-badge-lrg.png
אלרג"ה
מידע על הארגון
מייסד(ים)

הרמיוני גריינג'ר

הוקם

1994

פורק

1998

מנהיג(ים)

הרמיוני גריינג'ר

מפקדה

בית הספר הוגוורטס לכישוף ולקוסמות

רון: "אף פעם לא שמעתי על הארגון הזה"
הרמיוני: "כמובן שלא, הרגע ייסדתי אותו"
רון: "וכמה חברים הצלחת לגייס לארגון הזה שלך?"
הרמיוני: "טוב, אם אתם שניכם תצטרפו, שלושה."
—רון והרמיוני

האגודה למען רווחת גמדוני הבית, הידועה גם כאלרג"ה, הינה ארגון שהוקם ב-1994 על ידי המייסדת הרמיוני גריינג'ר , בתגובה למה שראתה כעוול משווע של היחס כלפי גמדוני הבית באליפות העולם בקווידיץ' ב-1994. לאחר שהייתה נסערת מהיחס כלפי גמדוני הבית, גם בהוגוורטס ובכלל בעולם הקוסמים, הרמיוני הקימה את אלרג"ה על מנת לתת לגמדוני הבית זכויות כמו לקוסמים. הרמיוני רצתה במקור לקרוא לארגון "שימו קץ לניצול המחפיר של אחינו יצורי הפלא, והאבקו למען שינוי במעמדם החוקי". אך כיוון שהרמיוני חשבה שזה שם ארוך מדי לתג, הארגון קיבל את שמו הנוכחי, עם כי שמו המקורי נשמר בכותרת המניפסט של הקבוצה. חבריה לא אהדו במיוחד את האגודה והרמיוני לא זכתה לתרומה, אם כי עדיין נשארו מעט ילדים אשר התעניינו ברווחת גמדוני הבית, כך שהרמיוני נלחמה לבדה על צדק למען הגמדונים שאפילו הם החשיבו זאת כעלבון (למעט דובי). רוב חבריה לא לקחו את האגודה ברצינות וצחקו שזה נשמע כמו אלרגיה, אך הרמיוני לא ויתרה והמשיכה לנסות להשיג צדק, לבסוף הרעיון לא זכה להצלחה מרובה אבל גם לא היה כישלון, הארי הבין שיש להיות טוב לגמדוני הבית וכך הם יתאמצו למענך יותר, (כמו קריצ'ר).

הקמהעריכה

"אתה יודע, העסקת גמדוני בית היא עסק מחפיר! זו עבדות, זה מה שזה! האדון קראוץ' הזה הכריח אותה לעלות לתא העליון של האצטדיון, והיא הייתה מפוחדת, והיא כבולה לפקודות שלו ולא יכולה אפילו לברוח כשהתחילו לרמוס אוהלים! למה אף אחד לא עושה משהו בקשר לזה?!"
—הרמיוני גריינג'ר לאחר אליפות העולם בקווידיץ' ב-1994
Hermione Granger reading The Daily Prophet.jpg

הרמיוני גריינג'ר, מייסדת אלרג"ה

הרמיוני גריינג'ר חשבה שזה אכזרי שגמדוני בית לא מקבלים תשלום או ימי חופשה עבור עבודתם, ולכן היא נאבקה למען שינוי בתנאי העבודה שלהם. היא הצליחה לאסוף תרומות מכמה תלמידים, כמו נוויל לונגבוטום (אשר שילם דמי חברות בסך של שני חרמשי כסף), עם כי הוא עשה זאת רק כדי שהיא תפסיק להציק לו. שניים נוספים שתרמו לעמותה היו רון וויזלי והארי פוטר , אך למרות ששילמו להרמיוני, היא המשיכה להציק להם עם בעיות גמדוני הבית.

היא הייתה הולכת בחדר המועדון של גריפינדור, משקשקת את תיבת התגים של אלרג"ה על תלמידים כדי לגרום להם להצטרף. כמה תלמידים נראו מעוניינים אך סירבו כשגילו שהם צריכים לשלם. היו כמה תלמידים שנראו מעט מתעניינים אך אף אחד לא רצה להיות חבר בארגון. היא גם הציעה להאגריד להצטרף, אך הוא סירב ואמר כי גמדוני הבית אוהבים לעבוד ולא רוצים בעבור זה כסף. גם פרד וג'ורג' וויזלי ציינו שהגמדונים שמחים בעבודתם בהוגוורטס. שאר בית הספר ראה בארגון כבדיחה. וכך, עם מעט תמיכה מחבריה, או ללא תמיכה בכלל, הרמיוני המשיכה במאבקה פחות או יותר לבד. בסופו של דבר, היא החלה לסרוג כובעי צמר וגרביים, אותם היא השאירה מפוזרים בחדר המועדון של גריפינדור, בתקווה שגמדון תמים יאסוף אותם כשהוא ינקה את חדר המועדון, וישוחרר לחופשי. ככל הנראה, היא טעתה כשחשבה שהגמדונים רצו להשתחרר, שכן דובי היחיד שהסכים לנקות, מכיוון שכבר היה משוחרר.

לאחר שרון התחיל להתעצבן על האובססיביות של הרמיוני עם אלרג"ה, הוא החל לקרוא לארגון "אלרגיה", והמציא פרודיה לארגון שלה, 'אלרג"מ', שהיה "האגודה למען רווחת הגובלינים המכוערים". הרמיוני ציינה בעוקצנות כי הגובלינים, בניגוד לגמדוני הבית, יכולים להגן על עצמם מפני קוסמים.

תגובת גמדוני הביתעריכה

Dobby the house elf.jpg

דובי, גמדון הבית היחיד שתמך באלרג"ה

ההשפעה היחידה של הארגון הייתה שהיא עצבנה את הגמדונים עצמם. הגמדונים ראו בפעולותיה של הרמיוני עלבונות לגזע שלהם. לפיכך, הם סירבו לנקות את חדר המועדון של גריפינדור שהיה מלא בבגדים שהרמיוני סרגה, לכן רק דובי היה היחיד מבניהם הסכים לנקות את חדר המועדון. למרות שכבר היה גמדון חופשי, הוא לקח את כל הבגדים הסרוגים לעצמו, לבש את רובם (ועל ראשו הצטבר מגדל של כובעים), והביא גם כמה בגדים לווינקי בתקווה שזה יעודד אותה, ( ווינקי פותרה זמן קצר לפני כן ). הרמיוני לא ידעה על כך שדובי הוא זה שלוקח את כל הבגדים, אך לאף אחד לא היה האומץ לגלות לה זאת.

השפעהעריכה

רון וויזלי: "חכה רגע! שכחנו מישהו! גמדוני הבית, הם כולם במטבחים, לא? "
הארי פוטר: "כלומר, אתה רוצה שנקרא להם להילחם?"
רון וויזלי: "לא, אני מתכוון שצריך להגיד להם לברוח. אנחנו לא רוצים עוד מקרי דובי, נכון? אנחנו לא יכולים לצוות עליהם למות למענינו."
— במהלך הקרב על הוגוורטס[מקור]
למרות כל מה שכתוב למעלה, אלרג"ה כן השפיעה וזכתה לקצת הצלחה מתוקה, עם כי סביר להניח שאחרי הקרב אלרג"ה התפרקה. גמדוני הבית בהוגוורטס לקחו חלק בקרב על הוגוורטס, בצעד נועז יחסית לגזעם, יכול להיות שזהו צעד המראה על נאמנות קיצונית ל"אדונים" שלהם. בכל מקרה, תרומתם בקרב שינתה את דעתם של אנשים מסויימים, ואפילו רון וויזלי , שביקר רבות את אלרג"ה, הפגין דאגה ואהדה רבה לגמדוני הבית, ובתגובה הרמיוני נישקה אותו.

כמו כן, המייסדת הרמיוני גריינג'ר, עבדה במחלקה לפיקוח על יצורי פלא במשרד הקסמים , ושם המשיכה להיאבק למען זכויותיהם של יצורים קסומים.

רעיוניתיה של הרמיוני שיש להתייחס לגמדוני בית בנחמדות, הובילו את הארי פוטר להיות נחמד לקריצ'ר , ובתגובה קריצ'ר סיפר להארי על האדון שלו, רגולוס בלק, ועל מסעו למערת ההוקרוקס .

חברים באלרג"העריכה

מאחורי הקלעיםעריכה

  • ווינקי,דובי וכל גמדוני הבית בהוגוורטס, הושמטו מהגרסה הקולנועית של הארי פוטר וגביע האש, ולכן הרמיוני לא הייתה עדה ליחס הנורא כלפי גמדוני הבית ולא הקימה את אלרג"ה, ולכן אלרג"ה לא מוזכרת בסרטים.
  • הרמיוני הקימה את אלרג"ה לאחר שראתה את אדון קראוץ' משחרר את ווינקי, זה אירוני כי אחת ממטרותיה של אלרג"ה היא שחרור הגמדונים.
  • הארי פוטר מונה למזכיר ורון וויזלי מונה לגזבר, שניהם מונו לתפקידיהם על ידי הרמיוני גריינג'ר עוד לפני שהם הצטרפו לקבוצה. אף אחד מהם לא הסכים לקבל על עצמו את התפקיד, וגם אף אחד מהם לא נראה פועל בתפקידו, חוץ מהתשלום הראשון.
  • הרמיוני התחילה עם אלרג"ה בספר הרביעי ובכלל לא הצליחה אך כשגדלה ונכנסה למשרד הקסמים כולם עזרו לה והיא הצליחה מאוד

ברחבי אתר Wikia

ויקי אקראית