FANDOM

"מעשה בשלושה אחים" הוא מעשייה בתוך הספר "מעשיות בידל הפייטן", קובץ אגדות שנכתבו עבור ילדי הקוסמים לפני מאות שנים (במקביל למשל למעשיות האחים גרים המוגלגי). סיפור זה הוא הסיפור היחיד מבין המעשיות בספר המוזכר גם בהארי פוטר ואוצרות המוות.

סיפור המעשהעריכה

"היה היו פעם שלושה אחים שטיילו בדרך שוממה ומפותלת בשעת בין ערביים. אחרי כמה שעות הגיעו האחים אל נהר, שהיה עמוק מכדי לחצותו בהליכה ומסוכן מכדי לחצותו בשחייה.

אבל האחים היו משכילים בתורות הקסם, ועל כן פשוט נופפו בשרביטיהם, וגשר הופיע מעל פני המים השוצפים. הם החלו לחצות את הנהר, אך באמצע הדרך חסם את דרכם גבר חפוי פנים.

והמוות דיבר אליהם. הוא כעס מאוד על כך שרימו אותו וגזלו ממנו שלושה קורבנות חדשים, שכן רוב המטיילים היו טובעים בנהר. אבל המוות היה ערמומי. הוא העמיד פנים שהוא מברך את האחים על קסמיהם, ואמר שלכל אחד מהם ראוי לזכות בפרס על שהשכילו לחמוק מפניו.

וכך האח הבכור, שהיה איש ריב ומדון, ביקש שרביט חזק יותר מכל שרביט אחר: שרביט שינצח בכל דו קרב, שרביט הראוי לקוסם שהביס את המוות!

המוות ניגש אל עץ סמבוק שצמח על גדת הנהר, הכיו שרביט מאחד מענפיו, ונתן אותו לאח הבכור.

האח השני היה יהיר וגאוותן, והחליט להשפיל את המוות עוד יותר. הוא ביקש את הכוח להחזיר אחרים מן המתים. המוות נטל אבן מגדת הנהר ונתן אותה לאח השני, ואמר לו שלאבן יש הכוח להשיב את המתים.

ואז פנה המוות אל האח השלישי והצעיר מכולם, ושאל אותו מה מבוקשו. האח הצעיר היה הענו באחים וגם החכם בהם, ולא בטח במוות על כן הוא ביקש מן המוות דבר מה שיאפשר לו ללכת משם מבלי שהמוות יילך אחריו. והמוות, בלית ברירה, הושיט לו את גלימת ההיעלמות אשר לו.

כעת סר המוות הצידה והרשה לשלושת האחים להמשיך בדרכם, וכך עשו, משוחחים בפליאה על ההרפתקה ומתפעלים ממתנותיו של המוות.

ברבות הימים נפרדו האחים ופנו איש לדרכו.

האח הראשון צעד שבוע או יותר, עד שהגיע לכפר נידח וחיפש שם קוסם שהיה מסוכסך עמו. מטבע הדברים, עם שרביט הסמבוק כנשק, הוא לא יכול היה שלא לנצח בדו קרב. הוא השאיר שם את אויבו מוטל מת על הרצפה, והלך לפונדק, שם התרברב באזני כל בשרביט רב העוצמה שחטף מידי המוות עצמו, וכיצד עשה אותו השרביט בלתי מנוצח.

והנה, באותו לילה התגנב קוסם אחר אל חדרו של האח הבכור שעה שישן במיטתו שיכור כלוט. הגנב לקח את השרביט, וליתר ביטחון גם שיסף את גרונו של האח הבכור.

כך לקח אליו המוות את האח הראשון.

בינתיים שב האח השני אל ביתו שלו, שבו התגורר לבדו. הוא נטל את האבן בעלת הכוח להחזיר את המתים והפך אותה שלוש פעמים בכף ידו. לתדהמתו ולשמחתו הופיעה מולו חיש מהר דמות הנערה שאותה קיווה פעם לשאת לאישה לפני שמתה בטרם עת.

אבל היא הייתה דוממת וקרה, ומרוחקת ממנו כאילו תלוי ביניהם פרגוד. אף שחזרה אל עולם החיים, לא שם היה מקומה, והיא סבלה.

לבסוף, מרוב כמיהה חסרת תקווה נטרפה דעתו של האח השני והוא שם קץ לחייו כדי שיוכל להצטרף אליה באמת.

אבל למרות שהמוות חיפש אחרי האח השלישי שנים רבות, הוא מעולם לא מצא אותו. רק כשהגיע לגיל מופלג פשט לבסוף צעיר האחים את גלימת ההיעלמות ונתן אותה לבנו. או אז הוא בירך את המוות כפי שמברכים חבר וותיק והלך עמו בשמחה, וכשווים נפרדו הם מהעולם הזה." האגדה מספרת על שלושה אחים קוסמים מוכשרים שיצאו לדרך ולעת ערב הגיעו לנהר גועש. כדי לחצות אותו יצרו בקסמים גשר ועברו מעליו. אולם באמצע הדרך חסם את דרכם גבר שפניו מוסתרות. היה זה המוות. על פי הסיפור, הוא כעס על ששלושת האחים חמקו מידיו (בדרך כלל מי שהגיע לאותו נהר היה מת) אך הסווה את כעסו, שיבח את חכמתם והציע להם לבקש ממנו מתנות כפרס.

האח הבכור ביקש שרביט חזק מכל שרביט, כדי שיוכל לנצח את כל אויביו. האח השני ביקש דרך להחזיר אנשים שמתו אל עולם החיים, ואילו האח השלישי, שמתואר כחכם והצנוע מבינהם, ביקש דבר מה שיניח לו ללכת משם בלי פגע. המות מילא את בקשותיהם- לבכור הוא נתן את שרביט הבכור, לשני את אבן האוב ולאח השלישי הוא העניק את גלימת ההעלמות. אז נפרד מהם והם המשיכו בדרכם.

הסיפור ממשיך לתאר כיצד האח הבכור אכן ניצח את אויביו עם שרביטו ואז נגש לפונדק והתרברב על השרביט הבלתי מנוצח שבידו. באותו ערב הרגו אותו אורחי הפונדק ולקחו את שרביטו, וכך לקח אליו המוות את האח הראשון.

האח השני, שאיבד את אהובתו לא מזמן החזיר אותה לחיים, אולם על אף שחזרה הייתה קודרת ומרוחקת ולא יכלה לחיות באמת. בצערו וייאושו שחרר אותה האח השני, ואז שלח יד בנפשו כדי להצטרף אליה. וכך לקח המוות את האח השני.

אבל את האח השלישי הוא לא מצא, כי היה מוחבא מתחת לגלימת ההעלמות. רק לאחר שנים רבות פשט את הגלימה ואז הלך עם המוות בשמחה.

מסרים מהסיפורעריכה

כמו רבים מהסיפורים, גם סיפור זה נועד ללמד לקח את שומעיו. מוסר ההשכל כאן הוא שככל שאדם יבקש לברוח מהמוות הוא לא יוכל, לכל היותר אפשר לדחות את המפגש עימו, או לבוא אליו ללא יראה ובגאווה. כל ניסיון להרוג כמה שיותר כדי להיות כביכול שליט על המוות או ניסיון להלחם בו ולהחזיר אנשים מתים לחיים- נועד לכשלון.אלבוס דמבלדור כתב גם בכתב ידו

על כישלון זה.

העובדות מאחורי המעשהעריכה

על אף שסיפור זה הוא אגדה, מתברר כי יש גרעין של אמת מאחוריו. לפני כמה מאות שנים יצרו שלושה אחים מוכשרים, אנטיכוס, קדמוס ואיגנטוס פברל, את אותם חפצים קסומים המוזכרים בסיפור- שרביט הבכור, אבן האוב וגלימת ההעלמות. במשך מאות שנים לא נודע מקום האוצרות. רבים החשיבו את הסיפור לאגדה בלבד, אותם בכל דור היו קוסמים עקשנים שהאמינו שהסיפור אמיתי והקדישו את חייהם לחיפוש אחריהם. הם נהגו לענוד עליהם את סמל אוצרות המוות- משולש גדול המכיל עיגול וקו מאונך- כאות זיהוי אחד בפני השני. אחד מאותם מחפשים הוא קסנופיליוס לאבגוד. צמד מחפשים ידועים אחרים היו אלבוס דמבלדור וגלרט גרינדלוולד.

מבין שלושת האוצרות, האצר שהלהיט ביותר את דמיונם ואת יצריהם של הקוסמים היה שרביט הבכור. לאורך ההיסטוריה, קוסמי אופל רבים טענו שהוא ברשותם. בינהם ניתן למנות את אמריק המרושע, אגברט, גודלוט, גרינדלווד ולאחרונה אף וולדמורט עצמו התהדר באחזקת השרביט הבלתי-מנוצח.

בעקבות סיפור זה אף התפתחה אמונה עממית כי שרביט העשוי סמבוק ("אלדר") מביא מזל רע.

ההשראה לסיפורעריכה

רולינג ספרה בראיון כי את ההשראה לסיפור "מעשה בשלושה אחים" שאבה מתוך הסיפור "סיפורו של מחלן" מאת המשורר הבריטי ממאה ה-14 ג'פרי צ'וסר.

הדמות הראשית בסיפור זה היא מוכר כתבי מחילה (מסמכים משפטיים בנצרות הקתולית של ימי הביניים המעידה כביכול כי נושאה הוא פטור מעונש על חטא שחטא).

בסיפור זה מסופר על שלושה חברים, החיים בתקופה בה השתוללה מגפת "המוות השחור" באנגליה. כאשר הם שומעים קול הלוויה מבחוץ, הם נשבעים למגר את המוות. בסיפור מתואר המוות כדמות אנושית, שיושב בצל עץ בצד הדרך. שלושת החברים מתגרים במוות אך הוא פונה אליהם בדברים ומסכסך בין החברים כאשר הוא מראה להם אוצר של מטבעות זהב. החברים שוכחים את נדרם ולבסוף הם רוצחים איש את רעהו בשל תאוות בצע.

ראו גםעריכה

ברחבי אתר Wikia

ויקי אקראית