FANDOM

טוהר דם וסוגי קוסמים עריכה

בספרי הארי פוטר ניתן דגש רב על מוצא הקוסם או המכשפה, אך גם ליכולות קסומות שבהן הם ניחנים. הגורמים הללו הם הבסיס לחברה המעמדית בספרים:

  • אדם-זאב הוא אדם, בעל יכולות קסם או מוגל, שבכל ירח מלא הופך לזאב טורף. המחלה מכונה ליקנתרופיה, ומועברת אך ורק באמצעות נשיכה במצב החייתי. אנשי זאב (וגם מטאמורפמאגים) שנואים במיוחד על ידי אלו שדוגלים בשמירה על טוהר דם.
  • אנימאגוס הוא קוסם המסוגל להפוך לחיה ללא שימוש בשרביט. קסם זה נחשב לאחד הקשים ביותר לביצוע, והוא מפוקח בקפדנות על ידי משרד הקסמים. בכל המאה ה-20 היו רק שבעה אנימאגים חוקיים ומספר לא ידוע של אנימאגים בלתי חוקיים.
  • בוגד דם הוא כינוי גנאי המשמש קוסמים הדוגלים בטהרת הדם על מנת לתאר כל קוסם או מכשפה המקיימים יחסי ידידות עם מי שאינו טהור דם.
  • בוצדם (Mudblood) הוא כינוי גנאי המתאר קוסם או מכשפה שהוריהם מוגלגים (בני מוגלגים).
  • חצוי דם (Half-Blood) הוא קוסם או מכשפה שאחד מהוריהם אינו טהור דם, או שלפחות מחצית מסביו וסבתותיו מוגלגים.
  • טהור דם הוא קוסם או מכשפה שכל אבותיהם הם קוסמים או מכשפות. אחדים מתוכם דוגלים באופן קיצוני בשמירה על טוהר הדם שלהם, ולפיכך מכחישים את קיומם של סקיבים או חצויי דם במשפחתם, ומתחתנים אך ורק עם טהורי דם אחרים.
  • לחשנן הוא קוסם המסוגל לדבר עם נחשים. יכולת זו מיוחסת בדרך כלל לקוסמים אפלים. סלאזר סלית'רין נחשב בספרים ללחשנן הראשון, ואף כונה "לשון נחש". לפי המתואר בספרים התכונה עוברת בתורשה, כך שוולדמורט (הצאצא האחרון של סלית'רין) הוא גם לחשנן, והעביר את התכונה להארי פוטר באמצעות הקללה שנכשלה (תקנו אם זו טעות).
  • מוגל (Muggle) הוא הכינוי של אנשים שלא ניחנו בכוחות קסם. מקור המושג הוא במילה האנגלית Mug שמשמעותה ספל או פתי (בסלנג). בשנת 2003 הוכנסה המילה למילון אוקספורד. גילי בר-הלל, מתרגמת הספרים לעברית, בחרה לתעתק את המונח ל"מוּ‏גל" (מוגלגים ברבים), ובכך הוסיפה לו את שורש המילה "לגלוג".
  • מטאמורפמאגוס הוא כינוי לקוסם או מכשפה עם יכולת מולדת לשנות את המראה החיצוני לפי בחירה וללא צורך בשרביט.
  • סקיב (Squib) הוא אדם מחוסר כוחות קסם שנולד לקוסם ומכשפה. מאחר שסקיבים אינם קוסמים אך אינם בדיוק מוגלגים הם לא מצליחים להשתלב באף אחד משני העולמות.

עצמים עריכה

  • אבן החכמים מסוגלת להפוך כל מתכת לזהב, וניתן להפיק ממנה סם אלמוות.
  • אצות זימיזים הן אצות המאפשרות לנשום מתחת לפני המים במשך שעה לאחר בליעתן. הארי השתמש בהן במשימה השנייה בטורניר הקוסמים המשולש.
  • גביע האש הוא גביע עץ עתיק המשמש לבחירת המתמודדים בטורניר גביע הקוסמים המשולש. לגביע יש כוחות קסם חזקים ביותר, וקשה מאוד (אך לא בלתי אפשרי) לרמות אותו באמצעות קסמים.
  • גלימת היעלמות היא גלימה שהופכת את מי שלובש אותה לבלתי נראה, באמצעות לחשי קסם או חומרים בלתי נראים. הגלימה השייכת להארי פוטר ייחודית בכך שהיא יכולה להסתיר גם אנשים אחרים, עמידה בפני לחשי גילוי והחזיקה מעמד במשך מאות שנים. גלימת היעלמות היא אחת משלושת אוצרות המוות עליהם מורחב בספר השביעי.
  • הגיגית היא כלי המשמש לאחסון מחשבות. המחשבות שבתוך ההגיגית מתוארות כחומר במצב צבירה לא ברור, וניתן לצפות בהן בכל עת. ניתן גם "להיכנס" לתוך ההגיגית ולצפות בזכרונות כאילו האדם היה שם. עם זאת, במקרה כזה הצופה לא מורגש על ידי סביבתו.
  • הורקרוקס (Horcrux) הוא חפץ קסום שבו קוסם מצפין חלק מהנשמה שלו ובכך קושר את נשמתו של הקוסם לעולם הגשמי ומונע את מותו. הורקרוקס נחשב לחפץ הקסום המרושע ביותר, שכן כדי להכינו יש לרצוח מישהו אחר. רק לאחר השמדת כל ההורקרוקסים של הקוסם ניתן להורגו. בניגוד לאדם, שקיום נשמתו אינו תלוי בהתקיימות של גופו, חלקיק הנשמה לא יכול לשרוד ללא קיום החפץ שבו הוא שוכן, ולפיכך השמדת ההורקרוקס תשמיד גם את חלקיק הנשמה. ידוע כי הלורד וולדמורט יצר שבעה הורקרוקסים (עליהם מורחב המידע בשני הספרים האחרונים-השישי והשביעי), מתוכם אחד בטעות.
  • המכונית המעופפת של ארתור ויזלי היא פורד אנגליה כחולה בבעלותו של ארתור ויזלי. ארתור ערך בה מספר שיפוצים, כגון התקנת מנגנון ההופך אותה לבלתי נראית, קסם המאפשר לה לטוס, וקסם המרחיב את תכולתה הפנימית מבלי להשפיע על גודלה החיצוני.
  • הערבה המפליקה היא עץ הגדל באדמות הוגוורטס, שביכולתו להניע את ענפיו. העץ חובט בכל מי שמנסה להתקרב אליו. הוא ננטע מעל הכניסה למנהרה המובילה את הצריף המצווח על מנת למנוע מתלמידים סקרנים להגיע לשם ולצפות ברמוס לופין בזמן שהוא בצורת זאב אדם. הדרך היחידה לנטרל אותו היא באמצעות לחיצה על סיקוס בתחתית הגזע שלו.
  • הראי של ינפתא (Mirror of Erised) הוא מראה המציגה את המשאלה היקרה ביותר עבור מי שצופה בה. המראה ניצבת על רגלי אריה מלאכותיות, ובראשה חרוטה הכתובת "ךבלת לאש מת אם איכה אראך ינפתא אל" שהיא אנגרמה של "לא את פניך אראה כי אם את משאלת לבך".
  • מחולל הזמן הוא מכשיר קטן בצורת שעון חול המשמש למסע בזמן. הרמיוני גריינג'ר משתמשת בו בסתר לאורך כל הספר השלישי. בקרב במשרד הקסמים שנערך בסוף הספר החמישי מושמדים כל מחוללי הזמן של משרד הקסמים לאחר שהארון המכיל אותן נפגע בטעות מקללה.
  • מפת הקונדסאים (The Marauder's Map) היא מפה מפורטת של הוגוורטס שאותה יצרו ג'יימס פוטר, סיריוס בלק, רמוס לופין ופיטר פיטגרו. המפה מציגה את כל מבנה הטירה לפרטיו (למעט חדר הנחיצות). כמו כן, יש בה נקודות קטנות לציון האנשים הנמצאים בתוך הטירה גם אם הם משתמשים באמצעי הסוואה כגון שיקוי פולימיצי או גלימת היעלמות.
  • מצנפת המיון היא מצנפת מרופטת וישנה שהייתה שייכת לגודריק גריפינדור. בתחילת כל שנה היא ממיינת את תלמידי הוגוורטס לבתים השונים. לפני המיון היא שרה שיר המשתנה משנה לשנה, וכאשר היא חשה שהוגוורטס נתון בסכנה היא מתריעה על כך בשיר.
  • שרביט קסמים הוא הכלי החשוב ביותר, המשמש קוסם או מכשפה לתעל את כוחותיהם בצורה אפקטיבית. התוצאות הטובות ביותר מושגות כאשר השרביט "בוחר" את הקוסם. כאשר שני שרביטים עם אותה ליבת קסם משמשים בדו-קרב, הם לא יפעלו בצורה טובה ואחד מהשרביטים יגרום לשני להציג תיעוד של כל הכשפים שבוצעו דרכו. אם קוסם מנצח קוסם אחר בדו-קרב השרביט של הקוסם המנוצח יעביר את נאמנותו, ברוב המקרים, לקוסם המנצח.
  • אוצרות המוות - לפי האגדה, היו האוצרות שלושה חפצים שקיבלו שלושה אחים מידיו של המוות: שרביט בלתי מנוצח, המרכיב את הקו האנכי בסמל, אבן המחיה מתים, שהיא העיגול בו, וגלימת היעלמות מופלאה, שאינה מתיישנת וקסמיה אינם מתפוגגים אחרי שנים ספורות, אותה מייצג המשולש בסמל.

משקאות ומאכלים קסומים עריכה

  • בירצפת (Butterbeer) היא המשקה הקל האהוב ביותר בעולם הקוסמים. הסברה של גילי בר-הלל לתרגום הוא בירה + קצפת (שוצפת, קוצפת) = בירצפת. בירצפת היא משקה משכר עבור גמדוני בית.
  • מיץ דלעת הוא משקה פופולרי בעולם הקוסמים, המוגש בכל הארוחות והסעודות בהוגוורטס.
  • סוכריות ברטי בוטס בכל הטעמים הינן סוכריות אשר מופיעות בטעמים שונים, כגון מנטה, שוקולד, דשא ואפילו קיא.
  • צפרדעי שוקולד הינן ממתק קוסמים פופולרי. לכל חבילה מצורף קלף איסוף שעל גבו נמצא קוסם או מכשפה מפורסמים.

שיקויים עריכה

שיקוי הוא משקה המיוצר מתמציות צמחים או יצורים קסומים. שיקוי יכול לשמש למגוון מטרות כגון ריפוי, השגת כוחות-על, יצירת אפקטים מיוחדים, יצירת אהבה מדומה וכדומה. הכנת שיקויים נחשבת למלאכה מורכבת שדורשת ריכוז ודיוק. אחדים מהשיקויים המתוארים בספרים הם:

  • הפלא ושלד הוא שיקוי המצמיח מחדש עצמות שהועלמו באמצעי קסם.
  • וריטסרום הוא שיקוי אמת שקוף, חסר טעם וריח, הנחשב לשיקוי האמת החזק ביותר שקיים. ניתן להתנגד להשפעותיו באמצעות סמי נגד או הלטת הכרה.
  • פולימיצי הוא שיקוי המשמש להסוואה באמצעות הפיכת מי ששותה אותו לבן-דמותו של אדם אחר. על מנת לעשות זאת דרוש חלק מגופו (כגון שערה) של אותו אדם.
  • פליקס פליציס הוא שיקוי מזל זהוב ההופך את מי ששותה אותו לבר-מזל למשך פרק זמן קצוב. השיקוי אסור לשימוש בהתמודדויות שונות או במבחנים. בכמויות גדולות הוא גורם לפזיזות מסוכנת ולחוסר שיקול דעת, ולעתים אף מהווה רעל.
  • שיקוי הדודאים מיוצר מתמצית צמח הדוּ‏דא, ומשמש להחזרת בני אדם למצבם המקורי לאחר שנפגעו מקסם או מיצור קסום בצורה אנושה. זהו השיקוי היחיד המסוגל לרפא את מי שהתאבן כתוצאה ממבט לא ישיר בבסיליסק.
  • שיקוי המוות החי הוא שיקוי שינה כל כך חזק עד שהשותה אותו נראה כמו מת, ומכאן שמו.

תחבורה עריכה

  • אוטונוס הלילה (Knight bus) הוא אוטובוס סגול בגובה שלוש קומות, המגיע לכל מקום (למעט ים ואוויר) כאשר הוא מזומן על ידי קוסם או מכשפה. האוטונוס מתואר כמהיר מאוד ולא נוח. בלילה יש בו מיטות וביום כיסאות, המתהפכים כאשר האוטונוס מבצע פניות חדות. ישנם קוסמים ומכשפות המקיאים בעקבות הנסיעה באוטובוס,
  • מטאטא קסמים הוא כלי התחבורה המעופף הראשי בעולם הקוסמים. בנוסף, המטאטא משמש גם למשחקי קוסמים כגון קווידיץ'. מאדאם הוץ' מעבירה שיעורי תעופה בשנה הראשונה של הלימודים בהוגוורטס וגם את משחקי הקווידיץ' בהוגוורטס.
  • התעתקות היא תהליך טלפורטציה שבו הקוסם או המכשפה מעבירים את עצמם ממקום למקום בלי לעבור במרחב הפיזי. התעתקות היא פעולה מסובכת מאוד, ונחוץ רישיון ממשרד הקסמים על מנת לבצע אותה. במקרה שמבצעים התעתקות באופן לא זהיר עלולות להיגרם תופעות לוואי חמורות כגון השארת חלקי גוף ממקום ההיעלמות (תופעה המכונה גיזרור).
  • אבקת פלו היא אבקה גרגרית המשמשת למעבר ברשת הפלו, המחברת אחים של בתי קוסמים ומוסדות ציבור. לאחר פיזור האבקה בתוך האח נוצרת אש ירוקה, ועל מנת לעבור ברשת הפלו צריך לעמוד בתוך האש ולומר בקול ברור את שם היעד. ניתן גם להכניס רק את הראש לתוך האח, ובאופן זה להשתמש ברשת הפלו כמעין טלפון.
  • מפתח מעבר הוא חפץ כלשהו שבאמצעות שימוש בלחש "פורטוס" הופך לאובייקט המעביר את מי שאוחז בו למקום אחר באמצעות טלפורטציה. לצורך יצירת מפתח מעבר משתמשים בחפצי יומיום על מנת שמוגלגים לא ייתנו להם תשומת לב מיוחדת.

תקשורת עריכה

בעולם הקסמים שנוצר על ידי רולינג יש אמצעי תקשורת רבים. העיתונים הקסומים ידועים בכך שהדמויות המופיעות בתמונות שלהם יכולות לנוע. אמצעי התקשורת הבולטים הם:

  • "הנביא היומי" הוא העיתון היומי הנפוץ ביותר בבריטניה. "הנביא" נתון להשפעה רבה של משרד הקסמים, ולעתים קרובות מתואר בספרים כיצד הכתבות בו מוטות או לוקות מבחינת הדיוק. בשלושת הספרים הראשונים נחשב העיתון למדויק ואמין, אך החל מהספר הרביעי חלה ירידה במעמדו (בעיקר בגלל כתבותיה השקריות של ריטה סקיטר), ומגיע לשיא שלילי בספר החמישי כאשר כתביו מנהלים מסע השמצות חסר תקדים כנגד הארי פוטר ואלבוס דמבלדור, על מנת לגרום לשאר קהילת הקוסמים בבריטניה לחשוב שהם משקרים בנוגע לשובו של וולדמורט. לאחר שוולדמורט נצפה במשרד הקסמים הנביא ממהר לפרסם התנצלויות, אך תוך זמן קצר חוזר לסורו ומפרסם כתבות לא מדויקות.
  • "הפקפקן" הוא צהובון בעל חוג מנויים מצומצם, הידוע בנושאים הביזאריים והחריגים של כתבותיו. עורך העיתון הוא קסנופיליוס לאבגוד, אביה של לונה לאבגוד. קסנופיליוס מסכים בספר החמישי לפרסם ראיון שנערך עם הארי פוטר, ובו הארי מספר על חזרתו של וולדמורט. בעקבות כך חלה עלייה משמעותית במספר המנויים. הפקפקן הוא העיתון היחיד בספר השביעי שלא נצמד לקו הרשמי של משרד הקסמים הנשלט על ידי וולדמורט. בעקבות חטיפתה של לונה באמצע הספר קסנופיליוס מתחיל לכתוב בהתאם לתכתיבי משרד הקסמים.
  • "גלי קסם" (גל"ק) היא תחנת הרדיו הפופולרית ביותר בעולם הקוסמים.
  • "מבט לפוטר" היא תחנת רדיו מחתרתית המוקמת בספר השביעי על מנת לעדכן את מתנגדיו של וולדמורט בחדשות שאינן משודרות באמצעי התקשורת הנשלטים על ידי וולדמורט. הקריין הראשי הוא לי ג'ורדן, ששימש גם כפרשן קווידיץ' בזמן לימודיו בהוגוורטס. על מנת להימנע מחשיפה התחנה עוברת ממקום למקום בין השידורים השונים, ובנוסף לכך דרושה סיסמה שמשתנה משידור לשידור על מנת להאזין לשידוריה. הקריינים השונים משתמשים בכינויים על מנת לא להיחשף.

בעולם הקסמים של רולינג יש מערכת דואר המבוססת בעיקר על העברת מכתבים באמצעות ינשופים. קוסמים רבים מחזיקים ברשותם ינשופים (או דורסי לילה אחרים) המשמשים אותם באופן פרטי להעברת דברי דואר. ישנם גם סניפי דואר במקומות בעלי אוכלוסייה קסומה, כגון הוגסמיד. גופים שונים, כגון הנביא היומי, מחזיקים ברשותם מספר רב של ינשופים המאולפים לקבל את התשלום תמורת הסחורה. לרוב, העופות הנושאים את דברי הדואר מחזיקים אותם בטפריהם או במקורם.

יצורים עריכה

בסדרת ספרי הארי פוטר מופיעים יצורים רבים השייכים לתחום הפנטזיה. חלקם המצאתה של ג'יי קיי רולינג, מחברת הסדרה, וחלקם שאולים ממיתולוגיות וסיפורים קודמים. הספר "חיות הפלא והיכן למצוא אותן" מתאר את רוב היצורים המופיעים בספרים (בנוסף ליצורים אחרים), ונכתב על מנת לגייס כספים למטרות צדקה שרולינג תומכת בהן. היצורים העיקריים המתוארים בספרים הם:

  • אקרומנטולה הוא עכביש ענק ארסי ובעל יכולת דיבור שגובהו עד חמישה מטרים. הרעגוג, מנהיג האקרומנטולות ביער האסור של הוגוורטס, הובא לאנגליה על ידי מטייל ונמסר לטיפולו של האגריד. הרעגוג הואשם בגרימת מותה של מירטל המייללת, ועקב כך סולק האגריד מהלימודים. בשנתו השנייה של הארי מספר לו הרעגוג על תולדותיו, והארי מסיק מכך על מיקום הכניסה לחדר הסודות. מהרעגוג צמחה מושבת אקרומנטולות גדולה. באמצע הספר השישי הוא מת כתוצאה ממחלה לא ברורה.
  • בוגארט הוא יצור המשנה את צורתו למושא הפחד הגדול ביותר של מי שצופה בו. הדרך היחידה להביס בוגארט היא באמצעות צחוק. הלחש "רידיקולוס" הופך את מראהו של הבוגארט למשעשע ומגוחך, ובכך מסייע לחיסולו.
  • בסיליסק הוא נחש ענקי באורך מטרים אחדים. הוא נחשב למפלצת קטלנית ביותר, ומי שמביט ישירות בעיניו מת במקום. לעומת זאת, מי שמביט בעיניו באופן עקיף מתאבן. לבסיליסק יש ארס מסוכן מאוד, אחד החומרים היחידים שמסוגלים להשמיד הורקרוקסים. המרפא היחיד מארס בסיליסק הוא דמעות עוף חול, שלא יפעלו אם עוף החול לא נוכח ואם הדמעות אינן טריות. סלזאר סלית'רין הכניס בסיליסק לחדר הסודות שבהוגוורטס, וכאלף שנים לאחר מכן בסיליסק זה הרג את מירטל המייללת בפקודתו של טום רידל. הבסיליסק הומת על ידי הארי פוטר בסוף הספר השני. הדבר היחיד שמסוגל לרפא התאבנות מבסיליסק הוא שיקוי המבוסס על עלי צמח הדודא.
  • גובלין הוא יצור דמוי-אדם נמוך עם כוחות קסם חזקים. הגובלינים ידועים בחוכמתם ובחיבתם לזהב ואבנים טובות, והם המנהלים של בנק הקוסמים גרינגוטס. מערכת היחסים בין הגובלינים לקוסמים הייתה מתוחה במשך מאות שנים, שבהן התרחשו מספר אירועים אלימים. במלחמה השנייה מול וולדמורט הם נשארו נייטרליים, אך אחדים מתוכם נקטו בפעולות כנגד המשטר החדש. במקרים אחדים פיתחו הגובלינים יחסי ידידות עם קוסמים, כגון ביל ויזלי שעבד בגרינגוטס במשך שנים אחדות. החוק לא מתיר לגובלינים להחזיק ברשותם שרביט, וביחד עם גמדוני הבית הם נחשבים לאזרחים סוג ב' בעולם הקוסמים.
  • גמדון בית משרת את אדוניו במשך כל ימי חייו, ומכבד אותם מאוד. הגמדון נאמן מאוד לבעליו, יעשה הכל למענם, ולעולם לא יגלה את סודותיו של הבעלים. גמדון טיפוסי לובש בלויי סחבות, ויכול להשתחרר מעבדותו רק אם בעליו נותן לו בגד כלשהו. גמדוני בית נפוצים בעיקר במשפחות ותיקות טהורות דם ומשרתים אותן דורות רבים. לגמדוני הבית כוחות קסם חזקים, אך הם משתמשים בהם רק בפקודה אדוניהם.
  • גרים הוא כלב רפאים עצום, בגודל דוב, הרובץ בבתי קברות ונחשב לאות של מוות בטוח. רוב האנשים שרואים גרים מתים תוך 24 שעות או פחות (כנראה מפחד).
  • דרקון הוא יצור הפלא המפורסם והגדול ביותר. נקבת הדרקון תוקפנית יותר בדרך כלל, אך גם הזכרים מסוכנים מאוד. משרדי הקסמים ברחבי העולם הקימו שמורות מיוחדות לדרקונים, שם הם מטופלים על ידי קוסמים מיומנים. לדרקונים יש סגולות קסם רבות, ונימי הלב שלהם משמשים כליבה עבור שרביטים. בספרים הם משמשים למגוון מטרות, בין השאר במשימה ה-1 בטורניר הקוסמים המשולש ולאבטחה.
  • היפוגריף הוא הכלאה בין חלקו האחורי של סוס לחלקו הקדמי של נשר בעל כנפיים רחבות. ההיפוגריף גאוותן מאוד, ותוקף כל מי שמעליב אותו. בכל התקרבות אל היפוגריף יש להפגין כלפיו כבוד באמצעות קידה ושמירה על קשר-עין.
  • ויליה (על פי "וילה" מהמיתולוגיה הסלאבית) היא יצור דמוי אשה יפהפייה הגורמת למביטים בה לאובססיה ולאובדן יכולת שיפוט. ויליה כועסת מסוגלת להפוך ליצור מכוער דמוי ציפור, המסוגל לזרוק כדורי אש. פלר דלאקור, המופיעה לראשונה בספר הרביעי, היא ויליה לרבע.
  • חד-קרן הוא יצור דמוי סוס עם קרן יחידה. לחד-קרן יש סגולות קסם חזקות, והשער שלו משמש להכנת ליבה בשרביטים. חדי-קרן לא נוהגים להתקרב לבני אדם, אך לעתים הם כן מתקרבים למכשפות. החד-קרן נחשב ליצור כה טהור עד כדי כך שרציחתו ושתיית דמו מטילות קללה נצחית על הרוצח. צבעם של חדי-קרן צעירים הוא זהוב, ושל פרטים בוגרים כסוף.
  • חיז"ל הוא גופה שהונפשה על ידי קוסם אפל על מנת לעשות את רצונו. וולדמורט הקים לעצמו צבא שלם חיז"לים, הנחשבים ליצורים רצחניים שלא חסים על קורבנם.
  • טרול הוא יצור בגובה של עד ארבעה מטרים הידוע בכוחו הרב ובטיפשותו. טרולים נוטים להתנהגות אלימה ולא-יציבה, והם אוכלי בשר.
  • נום הוא מזיק לגינות ביתיות הדומה לתפוח אדמה עם רגליים קשיחות וקרניות. גובהו הוא עד 30 סנטימטרים. ניתן להרחיקו באמצעות סחרורו באוויר וזריקתו מעבר לגדר.
  • סוהרסן הוא שד המוצץ שמחה ואושר מסביבתו הקרובה. לסוהרסנים יש חור במקום שבו נמצא הפה של אדם רגיל, ובאמצעותו הם מנשקים את קורבנם ושואבים את נשמתו. הם מתוארים גם כיצורים מעוותים ובעלי גוף רקוב, המכוסה בגלימה שחורה. הסוהרסן עיוור ונע באמצעות יכולתו לחוש רגשות. בכל פעם שהסוהרסנים מתקרבים האוויר מתקרר ומקורות אור נכבים. עד הספר השישי הסוהרסנים שומרים על אזקבאן, אך בתחילת הספר הם נוטשים את משמרתם ומצטרפים לכוחותיו של וולדמורט. הדרך היחידה להרחיק סוהרסן היא באמצעות קסם הפטרונוס. מוגלגים אינם יכולים לראות אותם אך הם מרגישים בנוכחותם.
  • סקרוט פוץ תחת הוא הכלאה מסוכנת בין מנטיקור לסרטן יורק אש. גודלו בתחילת חייו הוא 15 סנטימטרים, גופו רירי והוא עיוור לחלוטין. בבגרותו הוא מצמיח שריון עבה וחסין קסמים, ובאמצעות פיצוץ של חלקו האחורי מסוגל לזנק למרחק של מטרים אחדים.
  • עוף חול הוא עוף דמוי ברבור בצבע שני וזנב וטפרים זהובים. לעוף החול יש סגולות קסם רבות ובהן דמעות עם יכולת ריפוי גבוהה, אריכות ימים באמצעות התחדשות בכל תקופה קצובה, ויכולת להיעלם ולהופיע מחדש (שאיננה מוגבלת על ידי קסמים). עוף החול היחיד המופיע בסדרה הוא פוקס, והוא משתייך לאלבוס דמבלדור. נוצותיו של פוקס שימשו להכנת ליבות השרביטים של הארי פוטר ולורד וולדמורט.
  • ענק הוא יצור אדיר ממדים שגובהו עד שבעה וחצי מטרים וידוע בזכות כוחו הפיזי העצום. לענקים אין השכלה. כל שבט ענקים מונהג על ידי גרוג, והדרך היחידה להחליפו היא באמצעות רציחת הגרוג הנוכחי. בספר השישי מצטרפים הענקים לוולדמורט, למעט גרעפ (אחיו החורג של האגריד).
  • קנטאור הוא יצור שפלג גופו העליון דומה לזה של אדם, אך פלג גופו התחתון דומה לזה של סוס. הקנטאורים חכמים וגאים מאוד, והם רואים בסיוע לקוסמים אקט של חוסר כבוד עצמי. הקנטאורים מצטיינים בריפוי קסום, גילוי עתידות, קשתות ואסטרונומיה.
  • ת'סטראל (פגעסוס) הוא סוג של סוס מכונף הניתן לצפייה רק על ידי מי שראו מוות. הפגעסוסים מסוגלים לעוף במהירות, והם בעלי חוש התמצאות טוב. הם נמשכים לדם. הפגעסוסים מתוארים כיצורים בעלי כנפיים שחורות, גוף גרום, ועיניים לבנות וחסרות אישונים. בגלל הקשר שלהם למוות מתואר בספרים כיצד יש הרואים בה סימן למזל רע.

מקומות המקושרים לקוסמים ולמכשפות עריכה

  • אזקבאן הוא בית הסוהר של הקוסמים. אזקבאן שוכן על אי בודד באמצע הים הצפוני, ומוגן על ידי סוהרסנים וכשפים חזקים. בגלל תכונותיהם של הסוהרסנים רוב הכלואים באזקבאן מאבדים את שפיותם, ואחדים מתוכם אף מתים לאחר שהם מאבדים את התיאבון.
  • בית החולים על שם הקדוש מנגו למחלות ולפציעות קוסמים שוכן בלונדון. זהו המוסד הרפואי לקוסמים הגדול ביותר בבריטניה, ובדומה לאתרים אחרים הוא מוסווה באמצעות קסמים. הכניסה לבית החולים נעשית דרך חלון ראווה של חנות נטושה.
  • היער האסור שוכן בסמוך לטירת הוגוורטס, ומסמן את גבולות בית הספר. הכניסה אליו אסורה כיוון שיש בו יצורים מסוכנים רבים ובהם אקרומנטולות, אנשי זאב וכדומה. מנגד, ביער מתגוררים יצורים כגון חדי קרן והקנטאורים (אם כי בספרים מתואר כי הקנטאורים אינם מעוניינים ביחסי קירבה עם הקוסמים).
  • משרד הקסמים הוא גוף הממשל היחיד בסדרת הספרים, והלכה למעשה הוא ממלא את תפקידי הרשות המחוקקת, הרשות המבצעת והרשות השופטת. בראש המשרד עומד שר הקסמים. תפקידו העיקרי של המשרד הוא להסתיר את קיומה של קהילת הקוסמים הבריטית מעיני המוגלגים, בנוסף לאכיפת חוקי הקסם. המטה הראשי של המשרד שוכן מתחת לקרקע במרכז לונדון, וניתן להגיע אליו בהתעתקות, ברשת הפלו ובאמצעות כניסת מבקרים. המחלקה הסודית ביותר במשרד הקסמים היא מחלקת המסתורין, ובסוף הספר החמישי מתרחש בה קרב בין הארי וחבריו לבין אוכלי המוות. באמצע הקרב מצטרפים אליהם חמישה מחברי מסדר עוף החול, אך בסוף הקרב מצליחה בלטריקס לסטריינג' לרצוח את בן-דודה סיריוס בלק.
  • בית הספר הוגוורטס לכישוף ולקוסמות הוא בית הספר האנגלי לכישוף ולקוסמות המקצועות המלומדים שם הם התגוננות מפני כוחות האופל, שיקויים, לחשים, שינויי צורה, תולדות הקסם, גילוי עתידות, לימודי מוגלגים, אסטרונומיה, כשפומטיקה, חקר לחשים עתיקים וטיפול בחיות פלא. סמל בית הספר הוא סמלי הבתים: גריפינדור, אריה; הפלפאף, גירית; רייבנקלו, נשר; סלית׳רין, נחש. מנהל הוגוורטס הוא אלבוס פרסיבל וולפריק בריאן דמבלדור.
  • בית הספר דורמשטרנג הוא בית הספר הבולגרי לכישוך ולקוסמות. המקצועות שם דומים לאלה שבהוגוורטס. ההבדל המשמעותי היחיד הוא שבדורמשטרנג, במקום ללמוד התגוננות, לומדים את אומנויות האופל עצמן. מנהל דורמשטרנג הוא איגור קרקרוף.
  • אקדמיית בובאטון היא אקדמייה לכישוף ולקוסמות ששוכנת בצרפת. המקצועות שם כמעט זהים לאלה שבהוגוורטס ובדורמשטרנג. סמל האקדמייה הוא שני שרביטים מוצלבים ששלושה כוכבים יוצאים מכל אחד מהם. מנהלת האקדמייה היא מדאם מקסים.

בתים עריכה

  • אחוזת מאלפוי שימשה את משפחת מאלפוי לדורותיה. באחוזה מתגוררים גם מספר גמדוני בית, ובהם דובי. לאחר חזרתו של וולדמורט היא שימשה עבורו מפקדה, ובספר השביעי נכלאו במרתפיה אנשים שונים כגון לונה לאבגוד ומר אוליבנדר.
  • דרך פריווט מספר 4 בעיירה וינגינג תחתית שבסארי היא הבית של משפחת דרסלי ושל הארי פוטר. הארי שוהה בדרך פריווט במהלך חופשות הקיץ מהוגוורטס, ועוזב את הבית לצמיתות בתחילת הספר השביעי עם הגעתו לבגרות.
  • המחילה היא ביתם של משפחת ויזלי. הארי פוטר מחשיב את "המחילה" למקום השני הכי אהוב עליו לאחר הוגוורטס.
  • הצריף המצווח הוא צריף רעוע השוכן בפאתי העיירה הוגסמיד. הצריף נבנה כמקום מבטחים שבו רמוס לופין יוכל לעבור את השינוי לאדם זאב בזמן הירח המלא. על מנת להרחיק משם סקרנים הפיץ אלבוס דמבלדור שמועות על כך שהצריף נרדף על ידי רוחות רפאים אכזריות. הצריף היה מחובר להוגוורטס באמצעות מנהרה, והקצה שלה באדמות הוגוורטס היה מוגן באמצעות הערבה המפליקה.
  • כיכר גרימולד מספר 12 שימש כבית המגורים של משפחת בלק. הבית מכיל בתוכו חפצי אופל רבים, ומוגן על ידי רוב קסמי ההגנה וההסוואה הקיימים, שהוטלו על ידי אוריון בלק (אביו של סיריוס) ואלבוס דמבלדור. לאחר מותם של אוריון ואשתו וולבורגה נותר במקום רק גמדון הבית קריצ'ר. החל מהספר החמישי משמש הבית כמפקדה של מסדר עוף החול. בעקבות מותו של סיריוס בלק בסוף הספר החמישי עובר הבית לחזקתו של הארי פוטר. בעבר היה שם הורקרוקס של וולדמורט, הקמיע של סלית׳רין.
  • בית גונט שוכן בסמוך לעיירה הנגלטון הקטנה, ובו התגוררה משפחת גונט שהייתה הנצר האחרון לסלזאר סלית'רין. מרופי גונט, בתו של ואנדרולו ואחותו של מורפין, היא אימו של לורד וולדמורט.
  • בקתת הצדפים היא הבית של ביל ופלר ויזלי, שבגינתה קבור גמדון הבית דובי. הבקתה מוזכרת רק בספר השביעי, בו היא משמשת כמקום מגורים זמני עבור הארי, רון והרמיוני.

חנויות ובתי עסק עריכה

  • אוליבנדרס היא החנות לממכר שרביטים של מר אוליבנדר, השוכנת בסמטת דיאגון. החנות הוקמה בשנת 382 לפנה"ס לפי הספר הראשון.
  • בורגין וברקס היא חנות לממכר מוצרי אופל השוכנת בסמטת נוקטורן שליד סמטת דיאגון. בחנות זו עבד וולדמורט לאחר שסיים את לימודיו בהוגוורטס, והיא שימשה עבור אוכלי המוות כנקודת כניסה להוגוורטס בספר השישי באמצעות מעבר קסום שנוצר בין שני ארונות היעלמות.
  • גרינגוטס הוא הבנק היחיד של הקוסמים, והוא מנוהל על ידי גובלינים. המבנה העל-קרקעי של גרינגוטס מתואר כגבוה מאוד ולבן כמו שלג, ומתחתיו בנויה מערכת מסועפת של מנהרות תת-קרקעיות שבהן שוכנות הכספות. גרינגוטס הוא אחד המקומות המוגנים ביותר בעולם הקוסמים של רולינג, ובין השאר יש בו דרקונים המגינים על הכספות הרגישות ביותר. ההגעה אל הכספות נעשית באמצעות מערכת מסילות שעליהן קרונות הנוסעים במהירות אחת בלבד.
  • הדובשנרייה היא חנות ממתקים פופולרית השוכנת בהוגסמיד, ומחוברת אל הוגוורטס באמצעות מעבר סודי המשמש את הארי פוטר בספר השלישי.
  • הקלחת הרותחת היא פאב/פונדק פופולרי השוכן בצמוד לסמטת דיאגון. בספר הראשון בסדרה מסופר כי הכניסה למקום מוגנת בקסמים כך שמוגלגים לא יכולים לראות אותה.
  • חנות ההוקוס-מוקוס של האחים ויזלי (Weasleys' Wizard Wheezes) היא חנות למוצרי שעשועים ותעלולים שהוקמה על ידי פרד וג'ורג' ויזלי, לאחר שבשנים האחרונות ללימודיהם בהוגוורטס הם פיתחו מספר מוצרים שנמכרו לתלמידי בית הספר. פרד וג'ורג' קיבלו מהארי פוטר את המימון הראשוני בסך אלף אוניות זהב (אותן קיבל הארי כפרס על ניצחונו בטורניר הקוסמים המשולש). מלבד מוצרים קסומים נמכרים בחנות גם מוצרי מוגלגים רגילים (כגון קלפים מסומנים) וחפצים "רציניים" יותר המיועדים למבוגרים (כגון כובע חסין קללות פשוטות).
  • כרך ודף בע"מ היא חנות הספרים הראשית המספקת את ספרי הלימוד של תלמידי הוגוורטס.
  • פונדק ראש החזיר הוא פונדק השוכן בהוגסמיד ונמצא בבעלותו של אברפורת' דמבלדור. הפונדק מתואר כמקום מוזנח ובעל ריח של עיזים. בספר החמישי נערכה בו פגישת הייסוד של צבא דמבלדור. בספר השביעי מתברר כי הפונדק מחובר להוגוורטס באמצעות מעבר סודי המגיע אל חדר הנחיצות.
  • פונדק שלושת המטאטאים הוא פונדק פופולרי השוכן בהוגסמיד ונמצא בבעלותה של מאדאם רוזמרטה, המתוארת כאישה נאה מאוד. סצנות אחדות בספרים מתרחשות בפונדק זה, ובהן המקרה שבו הארי שומע את האמת כביכול על כך שסיריוס בלק בגד בג'יימס ולילי פוטר.

רחובות ועיירות עריכה

  • סמטת דיאגון היא אחד המקומות החשובים ביותר המתואר בספרים, והיא שוכנת בלונדון. רק קוסמים ומכשפות יכולים להיכנס לסמטה, המוסתרת באמצעות קסמים בעיני המוגלגים. בסמטה שוכנות חנויות ובתי עסק רבים, בנוסף לגרינגוטס שהוא בנק הקוסמים היחיד בבריטניה.
  • סמטת נוקטורן היא סמטה קטנה המסתעפת מסמטת דיאגון. כל החנויות בסמטה זו מוקדשות לקסמים ואומנויות אפלים. בספר השישי מתואר כיצד הקונים לא מבקרים יותר בסמטה כיוון שהם לא מעוניינים להיחשד על ידי משרד הקסמים בתמיכה בוולדמורט.
  • אוטרי סנט קצ'פול היא עיירה מעורבת שבה מתגוררים קוסמים ומוגלגים. בסמוך לעיירה נמצאים "המחילה" (הבית של משפחת ויזלי) והבית של לונה לאבגוד ואביה קסנופיליוס.
  • הוגסמיד השוכנת בסקוטלנד היא העיירה היחידה שבה מתגוררים רק קוסמים ומכשפות. תלמידי הוגוורטס מהשנה השלישית ומעלה רשאים לבקר בה בסופי שבוע מסוימים. בעיירה יש חנויות אחדות וסניף דואר קוסמים המבוסס על עופות דורסים. בסמוך לעיירה נמצאת תחנת הרכבת שאליה מגיעה הרכבת "הוגוורטס אקספרס" המביאה את תלמידי הוגוורטס מרציף תשע ושלושה רבעים.
  • הנגלטון הקטנה היא עיירה קטנה שבה שוכנים בית משפחת גונט, בית משפחת רידל ובית הקברות שבו וולדמורט הצליח לחזור לגופו וניסה לרצוח את הארי פוטר בסוף הספר הרביעי.
  • מכתש גודריק הוא עיירה מעורבת של קוסמים ומוגלגים, והיא נחשבת לאחת מהעיירות העתיקות ביותר המתוארות בספרים. רולינג ציינה בראיון שנערך עמה כי העיירה קרויה על שם גודריק גריפינדור, אחד ממייסדי הוגוורטס, שנולד בה. בבית הקברות של העיירה קבורים קוסמים ומכשפות רבים, ובהם ג'יימס ולילי פוטר (הוריו של הארי, שנרצחו בביתם שבעיירה על ידי וולדמורט) וקנדרה ואריאנה דמבלדור (אמו ואחותו הקטנה של אלבוס דמבלדור).