FANDOM

אנא עזרו לויקי פוטר והוסיפו תמונות ופרטים נוספים.
{{{פירנזה}}}
מידע ביוגרפי
תארים(s)
  • פרופסור
מידע פיזי
זן

קנטאור

מין

זכר

צבע שיער

לבן-בלונדיני

צבע עיניים

כחול "מדהים"

מידע משפחתי
מאפייני קסם
שייכות
עבודה
  • פרופסור לגילוי עתידות (1996-1998)
נאמנות
Firenzeinharrypotter.jpg

פירנזה

ביוגרפיה עריכה

חייו עם עדר הקנטאורים עריכה

פירנזה נולד במושבת הקנטאורים שביער האסור, שם חי פרק זמן מסוים מחייו. בליל ה-26 במאי 1992, האגריד הכניס את הארי פוטר, את הרמיוני גריינג'ר, את נוויל לונגבוטום ואת דראקו מאלפוי כעונש ליער. מטרתם הייתה לגלות מדוע חדי הקרן של היער נמצאו מתים. דראקו והארי גילו כי הלורד וולדמורט הוא זה שהרג את חדי הקרן כדי לשתות את דמם, ובכך להישאר בחיים עד שיהיה יכול לשתות מסם החיים של אבן החכמים ולהפוך לבן אלמוות. כאשר דראקו ברח באימה, וולדמורט, העטוף בגלימה, הבחין בהארי והשניים עמדו שוב פנים מול פנים. הכאב בצלקתו של הארי גרם לו ליפול על ברכיו, אך אז פירנזה הגיח מהיער ורץ במהירות לכיוון וולדמורט, שברח משם.

Firenze in the Forbidden Forest.jpg

פירנזה ביער האסור

כאשר הבין פירנזה כמה מסוכן עבור הארי להישאר ביער האסור, הוא נתן לו לעלות על גבו כדי לקחת אותו למקום מבטחים. ביין ורונאן, שני קנטאורים אחרים מהעדר, הגיעו לשם. בעוד שרונאן אמר כי הוא בטוח שפירנזה נושא את הארי על גבו משום שחשב שזה המעשה הנכון, ביין תקף את פירנזה על-כך שנתן להארי לעלות על גבו; עזרה של קנטאור לבן-אדם נחשבת כדבר מביש ואיום בקרב הקנטאורים של היער האסור, ובמיוחד רכיבה של בן-אם על גב קנטאור. לטענתם, הדבר הופך את הקנטאורים לנחותים מבני האדם, והם רצו להוכיח כי אינם נחותים כלל ועיקר. פירנזה כעס על ביין; הוא השאיר אותו ואת רונאן מאחור, ורץ לקצה היער להחזיר את הארי להאגריד, להרמיוני, לנוויל ולדראקו.

Firenze carries Harry Potter on his back.jpg

הארי על גבו של פירנזה

חייו כפרופסור לגילוי עתידות עריכה

שנת הלימודים 1995-1996 עריכה

במרץ 1996, דמבלדור מינה את פירנזה לפרופסור לגילוי עתידות כאשר דולורס אמברידג' (המפקחת העליונה של הוגוורטס דאז) פיטרה את הפרופסור טרלוני. לאחר שהסכים לעבוד עבור בני האדם - מעשה הנחשב לבגידה בקרב הקנטאורים - פירנזה גורש מהמושבה. העדר שלו אפילו תקף אותו, גרם לו לפציעות קטלניות וכמעט למוות, שנמנע הודות להתערבותו של האגריד. דמבלדור הפך את כיתת הלימוד לדמויית יער עבור פירנזה, והתלמידים התבקשו במהלך השיעור לשכב על גבם ולצפות בכוכבים שריחפו בתקרה המכושפת של הכיתה. לבנדר בראון ופרוואטי פאטיל תיארו את פירנזה כיפה תואר וחיכו בקוצר רוח לשיעורים שלו, אף על פי שאהבו גם את שיעוריה של הפרופסור טרלוני.

שנת הלימודים 1996-1997 עריכה

כאשר המפקחת העליונה על הוגוורטס, דולורס אמברידג', עזבה את הטירה בסוף השנה, פרופסור טרלוני שבה ללמד גילוי עתידות בהוגוורטס. פירנזה, לעומת זאת, לא היה יכול לחזור לעדרו, ולכן המשיך (באישורו של דמבלדור) ללמד במקביל לטרלוני. פירנזה לימד את תלמידי השנה החמישית מבית רייבנקלו. חלוקת השיעורים בין פירנזה לטרלוני גרמה לטרלוני מבוכה ובושה; החלוקה של שיעוריה עם "סוס" נראתה בעיניה כעלבון. בניגוד אליה, נראה כי פירנזה כלל לא הקדיש לטרלוני מחשבה, מלבד כשמצא את קריאת הקלפים שלה "כמעט משעשעת".

Firenze teaching in Classroom 11.jpg

פירנזה מלמד בכיתה 11

לאחר מותו של אלבוס דמבלדור ביום ה-30 ביוני 1997, פירנזה השתתף בהלוויתו של דמבלדור. הוא "עמד כזקיף" על שפת האגם השחור, מכבד את זיכרו של הקוסם שקידם את פניו בברכה ונתן לו עבודה ובית. עדר הקנטאורים של פירנזה הגיע גם הוא מהיער האסור כדי לחלוק כבוד לדמבלדור, אך לא נראה שנוצר קשר בין פירנזה לבין יתר הקנטאורים.

Firenze at the funeral of Albus Dumbledore.png

פירנזה בהלווייתו של אלבוס דמבלדור

שנת הלימודים 1997-1998 והקרב על הוגוורטס עריכה

פירנזה המשיך ללמד בהוגוורטס בתקופת ניהולו של סנייפ, גם כאשר אוכלי המוות השתלטו על עולם הקסמים.

בערב ה-1 במאי 1998, פירנזה היה בין צוות בית-הספר וחברי מסדר עוף החול שהגיעו להוגוורטס כדי להילחם בוולדמורט ובאוכלי המוות שלו. פירנזה נשאר להילחם בקרב על הוגוורטס, נפצע בו קשה ודימם מגבו; הוא שכב באולם הגדול במשך זמן רב, באזור שהוקדש לפצועים, ולא היה מסוגל לעמוד על רגליו או ללכת בעצמו.

בשל מצבו, ניתן לשער כי פירנזה לא השתתף בחלק השני של הקרב. לעומת זאת, סביר להניח כי היה עד לקרב בין הארי לוולדמורט באולם הגדול ואף צפה במותו ובתבוסתו של וולדמורט, מפני ששכב שם.

The dead and the injured laid in the Great Hall.png

המתים והפצועים בקרב על הוגוורטס

בזמן החגיגות השקטות שנערכו לאחר הניצחון, בהם המורים, התלמידים, רוחות הרפאים, ההורים, הקנטאורים וגמדוני הבית ישבו כולם יחד סביב שולחנות הבתים, פירנזה שכב באחת הפינות והתאושש תחת השגחתה של מדאם פומפרי.

חיים מאוחרים לאחר הקרב, פירנזה התקבל בברכה בחזרה לעדר הקנטאורים שביער האסור, שנאלץ להכיר בכך שנטייתו תומכת בני האדם של פירנזה לא הייתה מבישה, אלא מכובדת.

אישיות ותכונות עריכה

פירנזה היה קנטאור בעל תעוזה, שלא היה גאה ומתנשא כשאר בני עמו; רוב הקנטאורים האמינו כי עזרה לבני האדם מטילה קלון על הקנטאורים, אולם פירנזה שמח לתת להארי לרכב עליו ואף לעבוד בתור מורה בהוגוורטס. פירנזה דבק בעקרונותיו, גם במחיר גירוש מהמקום בו נולד וחי. לרוע מזלו, התעקשותו זו כמעט גרמה למותו בטרם עת; שאר הקנטאורים תקפו אותו וכמעט הרגו אותו. פירנזה היה חברותי כלפי האגריד והסתדר היטב עם הארי פוטר (ואף העדיף אותו על-פני התלמידים האחרים, שראו בו איום). כמו כל הקנטאורים, פירנזה ניסה לקרוא את העתיד דרך הכוכבים, ורון תיאר אותו כמורה מעט יותר טוב מטרלוני.

Firenze telling Harry about the unicorn in the Forbidden Forest.jpg

פירנזה מספר להארי על חד-הקרן

מאחורי הקלעים עריכה

  • פירנזה גולם על-ידי ריי פירון בסרט "הארי פוטר ואבן החכמים", אך לא הופיע לאחר מכן בסרטים המאוחרים יותר בתור מורה לגילוי עתידות, בניגוד למתואר בספרים.
  • Firenze in lego Harry Potter.png

    פירנזה בלגו הארי פוטר: שנים 1-4

    בספרים, פירנזה מתואר כבעל שיער כסוף ועיניים תכולות. הוא מתואר כיפה תואר בעיניי תלמידים אחדים. בסרט "הארי פוטר ואבן החכמים", הוא בעל שיער שחור ועיניים כהות. מראהו מזכיר מעט מראה מפלץ. כמו כן, הוא לא נשאר עם הארי פוטר ולא נותן לו לרכב עליו.
  • ייתכן כי פירנזה מבוסס על כירון - קנטאור מהמיתולוגיה היוונית שעזב את בני מינו, המתוארים כ"פראיים ומלוכלכים", ובמקום זאת עזר לבני האדם ולימד אותם אסטרולוגיה וקסם (ראו גם כל סדרת פרסי ג'קסון).

אטימולוגיה עריכה

"פירנצה" היא עיר איטלקית גדולה הידועה כבירת מחוז טוסקנה. בעיר זו חי גלילאו גליליי, הממציא המפורסם שעסק באסטרולוגיה ובאסטרונומיה, כפי שפירנזה מלמד אסטרולוגיה בהוגוורטס (בניגוד לשיטות העבודה של טרלוני).

ברחבי אתר Wikia

ויקי אקראית